Company Logo

Virksomheden Blev grundlagt i 1938 af Anders og Sofie Walz

På Højervej 2 samme sted som virksomheden lå der en mølle magen til den som kan ses inde i Højer
by. Vognmandsforretningen blev derfor en naturlig leverandør til landbruget – Der blev kørt kvæg,
mælkejunger, foderstoffer, tørv og brændsel. Om vinteren blev de første sneplove prøvet og siden da har virksomheden værret særdeles aktiv i dette segment.

 

historie1g

 

Efter Krigen skulle Tyskland genopbygges og det blev endnu et ben til virksomheden der hastigt blev meget
populær, da ikke alle transportører kunne holde det de lovede. Særligt kunne kvaliteten ikke stå distancen.

I efterkrigsårene blev en asfaltfabrik sat op i Sølsted med det formål at udvide de eksisterende veje og bygge nye i regionen – og siden da har virksomheden kørt asfalt til store som små projekter i al slags vejr.

 

 

 

 

historie2a

 

Virksomheden var meget aktiv i arbejdet i det fremskudte dige, Rømødæmningen og senere den Sønderjydske motorvej, Sønderborg lufthavn og sygehuset mv. En af de helt specielle opgaver var at transportere et hus af teglsten fra Ballum til museum i København, hvor alle sten blev nummeret og båret i hånden op på bilen.

Huset står på Nationalmuseet den dag i dag.

 

 

 

I 19 ?? overtog sønnen Martin Walz forretningen sammen med Edith Walz.

I 70érne ophørte al kørsel med levende dyr – man satsede nu mere på entreprenørkørsel og så småt
begyndte decideret eksportkørsel at blive en god forretning. I første omgang blev de nordtyske byer
betjent.

Desuden blev parrets 3 børn : Margit, Tanja og Janus født – og det er dem der fører virksomheden videre den dag i dag.

 

historie4a

 

I firserne mærkede virksomheden kartoffelkuren og oliekrisen hårdt og Martin og Edith dannede parløb igennem krisen og kunne med succes konstatere at virksomheden trods hårde odds kunne køre videre.

Senere blev Edith selvstændig som Kgl vejer og måler.

Den første kranbil med grab blev anskaffet, og man kunne begynde at fornemme de første forsøg på specialisering. Dertil kom en bil med containerhejs, og de første mobiltelefoner blev indstalleret.

 

 

historie13a

 

 

Op igennem årene blev familiens yngste, Janus, mere og mere intereseret i lastbiler, logistik, transportveje
og transportforhold, og han fik i en ung alder smag for transportbranchen. Efter skoletid og i weekenderne
stod der værksted, kontor hjælp eller lign på dagsordenen. En hverdag Janus nyder den dag i dag.

Dette kulminerede i uddannelse som speditør hos Fairtrans A/S i 200??.

 

 

 

 

historie17b

 

Efter endt læretid og arbejde hos Fairtrans A/S vendte Janus hjem til familiens virksomhed for at videreføre
denne. Særligt lærtiden har sat dybe spor i Janus måde at drive forretning på – og man havde mange ideer
der skulle prøves af da Janus kom bag roret.

I 20?? blev virksomheden overtaget af Janus Walz.